GDPR Academy

Priamy marketing po novele zákona o elektronických komunikáciách – prepojenie s pravidlami GDPR

Novela zákona o elektronických komunikáciách bola schválená.  Prináša viacero zmien v oblasti priameho marketingu, ktoré sa dotknú najmä získavania súhlasov, marketingových volaní a časového obmedzenia používania kontaktných údajov zákazníkov. Hoci novela ešte nenadobudla účinnosť, je dôležité sa na ňu pripraviť – najmä ak firma komunikuje so zákazníkmi prostredníctvom e-mailu, SMS alebo telefonicky.  Niektoré zmeny sú len upresnením doterajšej praxe, iné však menia zabehnuté pravidlá – napríklad zakazujú volať za účelom získania súhlasu či obmedzujú marketing bez súhlasu na obdobie jedného roka po skončení zmluvného vzťahu. V tomto článku sa pozrieme na existujúce aj nové pravidlá podľa § 116 zákona, ktorý upravuje nevyžiadanú komunikáciu. Cieľom je objasniť, kedy možno zákazníkov kontaktovať aj bez súhlasu, dokedy sa ich údaje môžu používať, a v akých prípadoch zákon vyžaduje predchádzajúci súhlas.  

§ 116 zákona – Nevyžiadaná komunikácia

 (1) Elektronická pošta je textová, hlasová, zvuková alebo obrazová správa zaslaná prostredníctvom verejnej siete, ktorú možno uložiť v sieti alebo v koncovom zariadení príjemcu, kým ju príjemca nevyzdvihne.

Tento bod definuje pojem Elektronická pošta. Nie je to len klasický e-mail, ale môžu to byť aj správy v aplikáciách (za predpokladu, že sú doručené prostredníctvom siete s možnosťou uloženia na serveri).
V praxi ide najčastejšie o:

  • Email
  • Newslettrové správy
  • SMS.

(2) Priamym marketingom na účely tohto zákona sa rozumie akákoľvek forma prezentácie tovarov alebo služieb v písomnej forme alebo ústnej forme, zaslaná alebo prezentovaná prostredníctvom verejne dostupnej služby priamo jednému alebo viacerým účastníkom alebo užívateľom, vrátane získavania informácií o tovaroch a službách od účastníka alebo užívateľa.

V tejto časti novely zákona dochádza k precizovaniu pojmu Priamy marketing. Nejde teda o nový pojem, len o jeho spresnenie. 

Priamym marketingom preto rozumieme akúkoľvek aktivitu, ktorá má obchodný zámer a smeruje priamo k účastníkovi prostredníctvom elektronickej komunikácie. Nemusí ísť preto len o výzvu ku kúpe produktu („kúpte si toto“), ale aj o činnosť, ktorá predchádza alebo podporuje predaj.

Dôležitý tu je samotný obchodný zámer.

  • Ak napríklad niekomu pošleme dotazník typu: „Aké školenie by vás zaujímalo?“ – ide o priamy marketing
  • Ak by sme však zisťovali spokojnosť účastníkov školenia s cieľom zlepšiť kvalitu služby (napríklad: „Bol výklad lektorky zrozumiteľný? Zodpovedala všetky vaše otázky? Pokrýval obsah školenia vaše očakávania?“) – potom nepôjde o priamy marketing.

Takže zákon neobmedzuje komunikáciu ako takú, ale len tú, ktorá sleduje predajný alebo propagačný účel. Ako sa uvádza ja v dôvodovej správe: „Pod pojem priamy marketing nespadajú volebné prieskumy, prieskumy spokojnosti zákazníkov, ktoré nemajú obchodný charakter.“  Za priamy marketing nebudeme považovať ani komunikáciu so zákazníkom, ktorá sa týka technickej podpory, napríklad:

  • Správa, ktorú zašleme zákazníkovi, ktorý má problém s prihlásením k online kurzom.
  • Notifikácia o technickej odstávke systému pre online vzdelávanie a pod.

Ak by sme však zákazníkovi poslali e-mail s textom:“ „Zvážte predĺženie prístupu s výhodným bonusom.“ Tu už by šlo marketingovú komunikáciu.
Obchodný charakter komunikácie je kľúčom k rozlíšeniu, či ide alebo nejde o priamy marketing. Ak ako prevádzkovateľ sledujeme propagačný cieľ- chceme podporiť predaj, zvýšiť záujem o náš produkt, alebo budujeme vzťah, ktorý má viesť k nákupu – potom ide o priamy marketing.

Ak je však cieľom poskytnúť informáciu alebo pomoc, potom nejde o priamy marketing. Pre lepšie rozlíšenie si môžeme položiť otázky: „Pomáhame alebo ponúkame“? V závislosti od odpovede potom pôjde alebo nepôjde o priamy marketing.

Tento článok si môžete prečítať celý po prihlásení

Prihláste sa, alebo si objednajte prístup. Práve teraz je tu ďalších
Otázok a odpovedí
0
Dokumentov na stiahnutie
0
Online GDPR kurzy
0

Návrat hore
Scroll to Top

Odoslané

Vašu požiadavku spracujeme, a pokúsime sa Vám odpovedať čo najskôr.