Otázka: Niektorí prevádzkovatelia e-shopov uvádzajú na svojich internetových stránkach zaškrtávacie políčka pre vyjadrenie nesúhlasu so zasielaním marketingových ponúk a so zaslaním dotazníka spokojnosti. Je to tak v poriadku? Neplatí v zmysle GDPR, že dotknutá osoba udeľuje súhlas a nie svoj nesúhlas?
Odpoveď: Áno, máte pravdu, podľa platných pravidiel spracúvania osobných údajov, dotknutá osoba vyjadruje svoj súhlas so spracúvaním. Následne musí prevádzkovateľ vedieť udelený súhlas preukázať.
Taktiež je pravdou, že prevádzkovatelia elektronických obchodov na svojich stránkach uvádzajú “nesúhlas”. Najčastejšie pod objednávkovým formulárom, a to ako prázdne políčko (ktoré je možné zakliknúť) s textom: “Nesúhlasím, aby mi prevádzkovateľ zasielal reklamný newsletter”. Prípadne aj ako: “Nesúhlasím, aby mi bol zaslaný dotazník spokojnosti”.
Uvedené má svoje opodstatnenie. Takže poďme sa pozrieť na to, prečo to tak je.
Prevádzkovateľ e-shopu spracúva osobné údaje o svojich zákazníkoch, pričom právnym základom je obvykle čl. 6 ods. 1 písm. b) všeobecného nariadenia o ochrane údajov. Účelom je povedzme spracovanie objednávky a doručenie objednaného tovaru.