V oblasti ochrany osobných údajov sa často zdôrazňuje, že súhlas so spracovaním osobných údajov musí byť udelený slobodne, aby bol platný. Čo to však v praxi znamená? Znamená každý súhlas, ktorého neudelenie môže mať na dotknutú osobu negatívne následky, že je neplatný? A aký je rozdiel medzi negatívnym a významne negatívnym následkom neudelenia súhlasu?
K napísaniu tohto príspevku ma inšpirovalo rozhodnutie belgického úradu pre ochranu údajov, ktorý rozhodol, že súhlas dotknutej osoby so spracúvaním jej zdravotných údajov nebol udelený slobodne, a preto bol neplatný. Tento prípad mi pripomenul aktuálnu prácu pre jedného z našich klientov, ktorý tiež občas vyžaduje od svojich klientov informácie o zdravotnom stave, pričom spracúvanie je založené na výslovnom súhlase. (Súhlas je v tomto prípade výslovný, pretože informácie pochádzajú z osobitne chránenej kategórie osobných údajov čl. 9 GDPR. Jednoduché poskytnutie informácií o zdravotnom stave – ako konanie dotknutej osoby, z ktorého by sme mohli vyvodiť súhlas so spracovaním – nie je postačujúce.)
Ak dotknutá osoba súhlas neudelí, má to pre ňu istý negatívny dopad. Znamená to, že je súhlas udelený neslobodne, a teda neplatný? Nie vždy.
Tento článok si môžete prečítať celý po prihlásení
Otázky pre ľahšie zapamätanie:
Otázka 1:
Čo je potrebné zvážiť pri posudzovaní, či je súhlas dotknutej osoby slobodne udelený?
- a) Iba to, či bol súhlas udelený písomne
- b) Závažnosť negatívneho dopadu, dostupnosť alternatív a ich finančnú dostupnosť
- c) Počet spracúvaných údajov
Otázka 2:
Aký je hlavný rozdiel medzi negatívnym a významne negatívnym dôsledkom podľa GDPR?
- a) Negatívny dôsledok znamená stratu voľného času, významne negatívny dôsledok je vždy finančná strata
- b) Negatívny dôsledok je mierny a neohrozuje slobodnú voľbu; významne negatívny dôsledok už slobodu voľby skutočne obmedzuje
- c) Negatívny dôsledok je závažný, zatiaľ čo významne negatívny dôsledok je zanedbateľný
Otázka 3:
Kedy môže byť súhlas neplatný, aj keď bol udelený?
- a) Ak bol udelený v neslobodnej situácii, kde dotknutá osoba cíti tlak kvôli významne negatívnemu dôsledku neudelenia súhlasu
- b) Ak súhlas bol poskytnutý elektronicky
- c) Ak dotknutá osoba zmení názor na spracúvanie údajov
Správne odpovede na otázky sa vám zobrazia po prihlásení.